شما اینجا هستید

اقتصادی » خبری از «قیمت تولیدکننده» نیست!
گروه : اقتصادی

به گزارش پایگاه خبری افق مشهد، طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا که از حدود یک ماه پیش آغاز شده و هر هفته قرار است تعداد بیشتری از کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای به فهرست اضافه شود این روزها بسیاری از مردم را در حلقه مصرف و البته توزیع با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

شفاف‌سازی قیمت‌ها و بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف‌کنندگان و در یک کلام مبازره با گران‌فروشی ازجمله اهداف این طرح عنوان شده است.

مسئولان بر این باورند که درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها موجب بهره‌مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شده و اعمال مدیریت فروش از مزیت‌های طرح مذکور خواهد بود. اما با گذشت مدت کوتاهی از آغاز اجرای این طرح شاهد بروز مشکلاتی هستیم.

قیمت های غیرواقعی حذف می‌شود؟

اما اجرای این طرح قرار است فروشگاه‌های زنجیره‌ای را ملزم کند انواع و اقسام برچسب تخفیفات قیمت غیرواقعی را از روی قفسه‌ها حذف کنند و همان قیمت واقعی مصرف‌کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد؛ چراکه قیمت مصرف‌کننده درج شده روی بسیاری از کالاها قیمت‌های واقعی و قانونی نیستند و بیشتر آن‌ها قیمت‌هایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطه‌ها و فروشگاه گذاشته می‌شود.

اما انگار موضوع در این طرح پیچیده‌تر از آن چیزی است که پیش‌بینی شده، به عنوان مثال برخی فروشنده‌ها اگر بخواهند سود قانونی خود را بعد از درج قیمت تولیدکننده مثلاً ۲۰درصد اعمال کنند، در فروشگاهی دیگر همان کالا با مثلاً ۱۸درصد سود به فروش می‌رسد که طبیعتاً در این بین گران‌فروشی و ارزان‌فروشی مشکلی است که مشتری‌ها با آن درگیر خواهند بود.
با این حال بخشنامه درج قیمت تولیدکننده به‌منظور شفاف‌سازی قیمت‌ها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار به همه انجمن‌های صنایع غذایی و کنسروسازی، سلولزی، بهداشتی و آرایشی، کارخانه‌ها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی و لنت ترمز ابلاغ شد.

در همین حال بررسی‌های میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها این طرح هنوز اجرا نمی‌شود و کالاهای موجود در این فروشگاه‌ها با همان قیمت‌های قبلی و البته با همان تخفیفات غیرواقعی و اغواکننده به شهروندان فروخته می‌شوند.

قیمت غیرواقعی تولیدکننده روی نوشابه!

پرس‌وجو از سوپرمارکت‌های خرد اما نشان می‌دهد قیمت تولیدکننده تنها روی برخی از برندهای نوشابه آن هم به صورت نامشخص اعمال شده است، به گونه‌ای که صاحب یکی از همین سوپرمارکت‌های خرد در یکی از محلات با بیان اینکه به‌تازگی در بار جدید نوشابه لیموناد شیشه‌ای یکی از شرکت‌ها، قیمت تولیدکننده ۹هزار تومان روی آن درج شده است، در پاسخ به اینکه قیمت خرید شما چند بوده و قرار است چند فروخته شود، گفت: صادقانه بگویم قیمتی که برای ما فاکتور شده ۷هزارو۷۰۰ تومان است که ما تا ۱۱هزارو ۵۰۰ تومان(یعنی چیزی حدود۵۰درصد سود) می‌فروشیم!

اما مسئول فروش یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش نظر دیگری دارد و با بیان اینکه این طرح به این زودی‌ها قابلیت اجرا ندارد، اظهار کرد: بیش از ۹۵درصد کالاهای ما از قبل و با قیمت‌های قبل خریداری شده است و تا این کالاها فروش نرود و کالاهای جدید با قیمت‌های جدید تولیدکننده به ما تحویل نشود، این موضوع قابلیت اجرایی ندارد و پروسه زمان‌بری خواهد بود.

وی افزود: با این حال ما بنر آغاز این طرح را هم بر سردر فروشگاه نصب کرده‌ایم، اما باید منتظر بمانیم تا بار جدید و قیمت‌های جدید بیاید تا بتوانیم در مورد قیمت نهایی مصرف‌کننده تصمیم‌گیری کنیم!

مسئول فروش یکی از شعبه‌های فروشگاه زنجیره‌ای شهرما هم با بیان اینکه هنوز هیچ ابلاغ و دستوری درخصوص این موضوع به ما داده نشده است، عنوان کرد: بسیاری از کالاهای فروشگاه ما از قبل و با درج قیمت‌های قبلی خریداری شده و روی هیچ‌کدام از کالاهای ما قیمت تولیدکننده درج نشده است.
وی در عین حال عنوان می‌کند: فروشگاه ما حتی کالاها را ۲۰درصد از قیمتی که روی آن درج شده پایین‌تر به مشتری عرضه می‌کند و فکر نمی‌کنم این طرح بتواند قیمت را کمتر از قیمتی که ما به مشتری می‌دهیم، پایین بیاورد!

وی تأکید می‌کند: این طرح‌های من‌درآوردی است که برخی مسئولان از روی بیکاری تصویب می‌کنند و اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنند که قابلیت اجرایی دارد یا خیر و یا اصلاً می‌شود در فروشگاه‌هایی که کالای خود را حداقل برای ۶ماه با قیمت‌های قبلی خریداری کرده‌اند، اجرا کرد.

نظارت‌ها آغاز شده است؟!

کارشناس‌ مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در تشریح اجرای طرح ضرورت درج قیمت تولیدکننده روی کالا گفت: به منظور جلوگیری از گران‌فروشی و عرضه کالا با تخفیف‌ها و قیمت‌های غیرواقعی، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ابلاغیه جدید خود، تولیدکنندگان چند کالا را ملزم به نصب برچسب قیمت واقعی و فروش آن براساس قیمت مزبور کرده است.

عباس اخوان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه با اجرای این طرح فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر قادر به انعقاد قراردادهای اجباری با تولیدکنندگان یا بعضاً تبانی برای درج قیمت دلخواه روی کالاها نخواهند بود و فقط سود قانونی خود را از محل فروش کالاها خواهند داشت، تأکید کرد: نظارت بر درج قیمت کارخانه‌ای روی کالا از بخش تولید در خراسان رضوی آغاز شده است اما به دلیل وجود کالا در انبارها، هنوز تأثیرات این نظارت در بازار استان مشهود نیست و اثرات آن پس از اتمام موجودی انبارها و تولید کالاهای جدید ملموس خواهد بود.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد طرح سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مبنی بر الزام درج قیمت کارخانه‌ای روی کالا برای تمام گروه‌های کالایی اجرا شود اما اثربخشی این طرح نیازمند بازنگری و اصلاح ساختار نظام توزیع است.

وی با تأکید بر اینکه دور از انتظار هم نیست برخی واحدهای تولیدی قیمت تولیدکننده را رعایت نکرده باشند که این واحدها مشمول جرایمی خواهند شد که در قانون درج شده است، تصریح کرد: در گام نخست قرار بر این بوده قیمت تولید درج شود که این موضوع اعمال شده و در گام دوم باید بررسی شود این واحدها قیمت تولیدی را که درج کرده‌اند واقعی بوده یا خیر که در صورت ارسال گزارش‌های تخلف احتمالی، ما اسناد حسابرسی و فاکتورهای این شرکت‌ها را بررسی و بعد به فضای محاسبه ورود خواهیم کرد که در صورت محرز شدن تخلف اعمال قانون خواهند شد.

منبع: فدس آنلاین

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی افق مشهد