شما اینجا هستید

مدیریت شهری » گذر از دوران حمل و نقل فرسوده در مشهد
نویسنده : محمدرضا زارع برزشی، مدیرمسئول پایگاه خبری افق مشهد

روزانه حجم زیادی از رفت و آمدها در سطح شهر و کشور انجام می شود؛ در شهرهای بزرگ این رفت و آمدها بیشتر است. همه افرادی که به شغل و کاری مشغول هستند، محصلین و دانش آموزان و… همه و همه در حال رفت و آمد هستیم و ما اغلب از یک وسیله ی حمل و نقل برای رسیدن به مقصد استفاده می کنیم که این وسیله ی نقلیه یا شخصی و یا عمومی است. یکی از دغدغه های مهم شهرهای بزرگ حجم بالای ترافیک است خیابان ها و بزرگراه ها اغلب در ساعات مشخصی بیش از دیگر ساعات در طول روز با حجم بالایی از خودروها مواجه می شوند. استفاده از حمل و نقل عمومی ایمنی بیشتری را نسبت به خودروهای شخصی خصوصاً در هنگام سفر برای مسافران ایجاد خواهد نمود.
نیمی از این حجم بالای ترافیک را می توان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش داد. مخصوصاً افرادی که شاغل هستند و دائماً رفت و آمد روزانه دارند، می توانند با استفاده از حمل و نقل عمومی هم به اقتصاد خود و هم به اقتصاد جامعه کمک کنند. یکی دیگر از دغدغه های شهرهای بزرگ آلودگی هوا و آلودگی محیط زیست است که بخشی از این آلودگی با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش می یابد. اما استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چند مزیت اقتصادی مهم دارد:
۱-صرفه جویی در هزینه های روزمره: قطعاً استفاده از حمل و نقل عمومی به اقتصاد خانواده کمک می کند چون سفر کردن در سطح شهر با استفاده از این وسایل به جای خودروی شخصی ارزان تر خواهد بود حتی مسافرت های بین شهری که انجام می دهیم اگر از قطار، هواپیما و اتوبوس استفاده کنیم هزینه ی کمتری برای رفت و آمد می پردازیم تا استفاده از خودروی شخصی. مهم ترین صرفه جویی که در این زمینه انجام می شود صرفه جویی در مصرف سوخت است و سوخت نیز یکی از هزینه های مهم در زندگی است. پس با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می توانیم در مصرف سوخت و هزینه های آن صرفه جویی کنیم.
۲-صرفه جویی در زمان: طبیعتاً زمان نیز از ارزش بالایی برخوردار است و همانند هزینه ها در زندگی اهمیت دارد. با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی سرعت رفت و آمد شما بیشتر از زمانی است که با خودرو شخصی با حجم بالایی از ترافیک مواجه شوید. زمان هم مثل پول با ارزش است و شما با صرفه جویی در آن وقت خود را با برنامه ریزی بیشتر صرف امور مهم کاری و یا امور زندگی می کنید.
اما علاوه بر مزیت های اقتصادی استفاده از حمل و نقل عمومی می تواند مزایایی هم برای سلامتی ما داشته باشد.
۱-کمک به سلامتی همه ی افراد جامعه: قطعاً سلامتی جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و چون روزانه در حال رفت و آمد هستیم، وسایل حمل و نقل عمومی می توانند جای حجم زیادی از خودروهای شخصی را بگیرند و با کاهش میزان ترافیک به کاهش میزان آلاینده ها و آلودگی هوا کمک کنند. در شهرهای بزرگ آلودگی هوا باعث بروز مشکلاتی در سلامتی می شود و ما با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می توانیم به کاهش میزان آلودگی و آلاینده ها کمک کنیم.
۲-کمک به حفظ محیط زیست: محیط زیست برای همه ی جامعه است و وظیفه ی ما حفظ و نگهداری آن است زیرا که نسل های آینده هم از آن استفاده می کنند؛ پس بنابراین ما با کاهش دادن آلودگی های زیست محیطی به کاهش میزان فرسودگی که در اثر مواد شیمیایی مضر ناشی از سوخت به وجود می آید، کمک می کنیم.
اما با وجود همه این مزایا باز هم بسیاری از افراد هنوز از وسایل حمل و نقل شخصی خود برای جا به جایی استفاده می کنند که مضرات زیادی برای همه ی افراد جامعه ایجاد می کند. چرا این افراد از حمل و نقل عمومی استفاده نمی کنند و مشکلات این نوع حمل و نقل چیست؟
مسافر باید از نظر زمان بندی و راحتی در وسیله نقلیه عمومی اطمینان داشته باشد، در ایران به دلیل مشکلات مختلف بسیاری از وسیله های نقلیه عمومی راس ساعت مقرر به مقصد نمی رسند و ممکن است فرد در رسیدن به مقصد دچار تاخیر شود که همین امر سبب عدم اطمینان به وسیله ی نقلیه را فراهم می آورد. علاوه بر این در زمان های اوج که معمولا صبح یا بعد از ظهر است، وسایل نقلیه ی عمومی بسیار شلوغ است و افراد به سختی می توانند با آن سفر کنند. این به علت کمبود وسیله در ساعات شلوغی است.
استفاده از اتوبوس های فرسوده و قدیمی نیز از دلایل مهم دیگری در عدم اطمینان به حمل و نقل عمومی است. وجود ایستگاه های کارشناسی نشده نیز از دلایل مهم دیگر است که باید بررسی های کارشناسی صورت بگیرد تا در مناطق شلوغ ایستگاه های متعدد در نظر گرفته شود تا رفت و آمد افراد راحت تر باشد. مشکلات زیست محیطی ناشی از وسایل نقلیه عمومی فرسوده را نیز به معایب آن باید اضافه کرد.
اما در مشهد چند اقدام اساسی در حال انجام است تا با کمک آن بتوان با استفاده از متدهای نوین جهانی شهری پاک با حمل و نقلی به روز داشت.
اولین اقدام مدیریت شهری مشهد به روز رسانی و ساخت ایستگاه های دوچرخه بود. کاری که در مدیریت شهری دوره گذشته به بدترین نحو ممکن انجام شد و ضرر بسیاری به شهر تحمیل کرد. اما در دوره فعلی دوچرخه های با کیفیت و البته مسیرهای تقریباً کامل دوچرخه باعث شده شهروندان خیلی سریع از این وسیله نقلیه در جهت حمل و نقل استفاده کنند. حال باید به این دوچرخه های اشتراکی، اسکوترهای برقی را نیز اضافه کرد تا مشهد را به اولین شهر کشور در این زمینه معرفی کرد.
یکی دیگر از اقدامات مهم معاونت عمران و حمل و نقل شهرداری مشهد ساخت اتوبوس برقی بود! به گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی ساخت اتوبوس برقی با مشارکت شهرداری مشهد و شرکت مپنا آغاز شده و اولین دستگاه اتوبوس این شرکت خرداد ماه امسال به صورت آزمایشی در مشهد به کار گرفته خواهد شد. طول این اتوبوس برقی ۱۲ متر با بیشینه بار مجاز ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خواهد بود و مجهز به رمپ ویژه ویلچر و سه درب است. اتوبوس درحال تولید با یک بار شارژ قادر به طی مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر است که با این میزان مسافت تنها به یکبار شارژ در روز نیاز خواهد داشت. خط یک سامانه تندرو (BRT) به ناوگان برقی مجهز می‌شود که در افق طرح این خط ظرفیت جابجایی روزانه حدود یکصد هزار مسافر را خواهد داشت.
نوسازی ناوگان تاکسیرانی اما با سرعت کمتری نسبت به سایر قسمت های حمل و نقلی شهری پیش می‌رود، دلیل آن هم مشکلات اقتصادی و معیشتی رانندگان است.
پیاده محوری نیز یکی از اصلی ترین پروژه های حمل و نقلی مشهد است که طی سه سال و نیم گذشته بالغ بر یک میلیون مترمربع پیاده‌روسازی انجام شده است، درحالی که طی ۱۰سال منتهی به ۹۶ حدود یک میلیون و۲۰۰هزار مترمربع پیاده روسازی شده بود.
تمام اینها نشان از تمرکز شهرداری مشهد بر روی حمل و نقل عمومی و اهمیت خاص آن دارد. امیدواریم با اتمام این پروژه ها مشهد در امر حمل و نقل عمومی هوشمند و پیشرفته تر از همیشه باشد.

محمدرضا زارع برزشی، مدیرمسئول پایگاه خبری افق مشهد

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی افق مشهد