شما اینجا هستید

مدیریت شهری » عضو شورای شهر مشهد از اعمال فشار شهرداری بر مشاور محیط ‌زیستی کمربندجنوبی پرده برداشت

به گزارش پایگاه خبری افق مشهد، رییس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد گفت: شهرداری مشهد سعی دارد با استفاده از روش‌های غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای مانند عدم تحویل‌گیری و یا عدم پرداخت هزینه قرارداد به مشاور برای تغییر نظراتش فشار وارد کند.

محمد حاجیان شهری، پیش از ظهر امروز در صد‌و‌بیست و‌دومین جلسه علنی شورای شهر، نسبت به موضوع عدم تایید پیوست زیست‌محیطی کمربندجنوبی توسط مشاور پروژه به شهردار مشهد تذکر داد و خطاب به محمدرضا کلایی گفت: مشاور کمربندجنوبی اجرای کمربندی را با اختلاف زیاد رد و این امر را طی نامه ۳۲۶۹ در تاریخ ۲۷دی‌ماه به جنابعالی اعلام کرده است.

رییس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد تصریح کرد: نشانه‌هایی دیده می‌شود که دفتر مطالعات زیربنایی معاونت حمل‌ونقل شهرداری نتیجه مطالعات را نپذیرفته است، آیا اختیارات معاون شهردار از او بیشتر است؟!

وی بیان کرد: در چند هفته‌ اخیر، پس از برگزاری جلسه انتشار چهار فصل از اعلام نتیجه‌ مطالعات ارزیابی محیط‌زیستی کمربندجنوبی در دانشگاه فردوسی مشهد(پیشنهاد اصلاح: جلسه مشورتی مطالعات محیط‌زیستی کمربندجنوبی در دانشگاه فردوسی و اعلام نتایج فصل چهارم) با حضور سمن‌ها و فعالان و دوستداران محیط زیست، مشاور پروژه در مورد اجرا و یا عدم اجرای کمربندجنوبی،گزینه‌ عدم‌ اجرای کمربندی جنوبی را برگزیده و اجرای کمربندی را با اختلاف زیاد رد و این امر را طی نامه رسمی ۳۲۶۹ مورخ ۲۷ دی‌ماه ۹۹ به  شهردار مشهد و مدیران متبوع ابلاغ کرده است.

حاجیان شهری ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده است، نشانه‌هایی دیده می‌شود که  دفتر مطالعات زیربنایی معاونت حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری، نتیجه‌ مطالعات را نپذیرفته و تایید و پذیرش این موضوع را منوط به گنجاندن نتایج مورد انتظار شهرداری در مطالعات می‌داند! این در حالی‌است که دانشگاه فردوسی به‌ عنوان ناظر علمی منتخب شهرداری پیشرفت کار و نتایج به دست آمده را تأیید کرده است، اما شهرداری مشهد سعی دارد با استفاده از روش‌های غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای مانند عدم تحویل‌گیری و یا عدم پرداخت هزینه قرارداد به مشاور برای تغییر نظراتش فشار وارد کند.

رییس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد یادآورشد: با عنایت به مصاحبه‌های متعددی که شهردار در ۲ سال اخیر داشته اگر عزم خود را برای احداث کوه‌پارک و تبدیل ارتفاعات جنوبی به یک عرصه همگانی و فراغتی جزم کرده‌، چگونه است که معاون حمل ‌و نقل تحت امر شما ساز مخالف می‌زند و به هر بهانه‌ای به ‌دنبال احداث قطعات مختلف پازل بزرگراه جنوبی است؟ مگر اختیارات او از شما بیشتر است؟

وی افزود: مردم شریف مشهد کدام حرف شهرداری را باور کنند؟ مگر می‌شود که شهردار به ‌دنبال تغییر بزرگراه به پارک باشد و معاونش مدام به‌ دنبال بازگرداندن شرایط و تخریب کوه‌پارک و احداث دوباره‌ بزرگراه باشد؟

حاجیان شهری متذکر شد: حال که نتایج مطالعات زیست محیطی طرح کمربندجنوبی به‌‌صورت عمومی منتشر شده و همه‌ مردم شهر مشهد آگاه شده‌اند که احداث بزرگراه جنوبی در مطالعات محیط‌زیستی رد شده و اجرای این پروژه مسبب تبعات غیرقابل‌ جبران محیط‌زیستی خواهد بود، ضمن تذکر به شهردار از این باب یادآور می‌شوم فشار به مشاور و دست‌کاری نتیجه‌ی مطالعات، هیچ فایده‌ای جز از دست رفتن اعتبار کل مجموعه‌ مدیریت شهری نخواهد داشت و از آنجایی که شورای اسلامی شهر همواره استفاده از نظرات تخصصی و علمی را مدنظر داشته و این مورد نیز مستثنی نیست و اینکه ارزیابی این مهم توسط یکی از معتبرترین مشاوران ارزیابی محیط‌زیستی کشور انجام و گزینه‌ اجرای بزرگراه رد شده است، همچنین با توجه به بند ب ماده ۴ آیین نامه اجرایی مدیریت و سامان‌دهی زیست محیطی پروژه‌های عمرانی مصوبه شماره ش/۹۴/۴/۱۵۶۰۱ آیا ما حق داریم به نظر تخصصی بیش از ۱۰۰ متخصص و استاد دانشگاه در رشته های محیط زیست، شهرسازی، حمل و نقل از دانشگاه های سراسر کشور پشت کنیم و بر اجرای بزرگراهی اصرار کنیم که تقریبا همه‌ی اسناد پشتیبان و اطلاعات مربوط به آن زیرسؤال رفته است؟

منبع: ایسنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی افق مشهد