شما اینجا هستید

فرهنگی » کم رونق به خاطر کرونا
نویسنده : سید شایان حسینی راد-دبیر سرویس شهری پایگاه خبری افق مشهد

دهه فجر برای اهالی هنر و خصوصا سینما اهمیت خاصی دارد، برگزاری مهمترین جشنواره سینمایی کشور در دهه فجر باعث شده بهترین های سینمای ایران در هر بخش برای کسب سیمرغ بلورین رقابت کنند.
هر چند امسال به گفته مخاطبین کیفیت فیلم ها نسبت به سال های گذشته به شدت کمتر بود اما تنور رقابت همچنان داغ مانده بود.
هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد تحت تاثیر ویروس کرونا با رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی برگزار شد و پنج سینما در مشهد میزبان سینما دوستان مشهدی باشد.
فیلم های امسال را به ترتیب و کوتاه بررسی خواهیم کرد تا اگر مخاطبین به هر دلیلی نتوانستند جشنواره را تماشا کنند بتوانند راحت تر فیلم مورد علاقه خود را انتخاب و سپس تماشا کنند.
مامان : شاید قداست مادر برای ایرانیان باعث شود فیلم بیشتر احساسات بیشتری را از مخاطب درگیر کند اما فیلنامه نه چندان قوی مامان باعث شد بسیاری از مخاطبین از دیدن این فیلم رضایت نداشته باشند.
هر چند رویا افشار با باری در این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کند.
ابلق: بهنرین فیلم از نگاه تماشگران بود، هر چند توقعات از نرگس آبیار به مراتب بیشتر است اما کارشناسان اعتقاد دارند هدف آبیار از این فیلم جشنواره های خارجی است نه داخلی!
تک تیر انداز : فیلمی قهرمان محور در سال های جنگ تحمیلی، این فیلم از نظر جلوه های بصری چندان مورد تایید نبود اما جز پرمخاطب ترین فیلم های جشنواره شد و در نهایت سیمرغ بهنرین فیلم از نگاه ملی را کسب کرد.
مصلحت : فیلمی دیگر که هویت قهرمان محور و عدالت گرا داشت، در این فیلم که ابتدای انقلاب اسلامی را نشان میدهد جنگ میان استفاده از قدرت و اجرای عدالت را به خوبی نشان میدهد، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی نیز به کارگردان همین فیلم رسید
بی همه چیز: این نیز جز فیلم ها پر مخاطب جشنواره بود و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم فجر را نیز کسب کرد، علاوه بر آن سیمرغ بلورین بهترین فیلنامه اقتباسی نیز به فیلم بی همه چیز رسید.
ستاره بازی : این فیلم براساس داستان واقعی دختری به نام صبا است که به خاطر طلاق پدر و مادرش از یک ماده مخدر خطرناک استفاده می‌کند و همین اتفاق هم موضوع اصلی فیلم‌نامه «ستاره بازی» را تشکیل می‌دهد. این فیلم تلاش کرد نتایج آرام آرام حل شدن در مواد مخدر را نشان دهد که چندان موفق نبود.
یدو: بهترین فیلم امسال شد، علاوه بر آن بهترین کارگردانی نیز به همین فیلم رسید، یدو تلاش کرد عرق ملی مردم و خانواده های ایرانی را در زمان جنگ نشان دهد، از کودکان تا مادران! این فیلم زندگی در آبادان را هنگام جنگ تحمیلی نشان می دهد.
رماتیسم عماد و طوبی : اولین و آخرین حضور مرحوم علی انصاریان در این این فیلم بود، این فیلم به زوج های جوان پیشنهاد می‌شود.
منصور: یک فیلم قهرمان محور دیگر در ابتدای انقلاب، به گفته بسیاری از مخاطبین در جشنواره امسال حق این فیلم و فیلم روشن ادا نشد. منصور، قهرمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که توانست علیرغم تمام مشکلات با حمایت رئیس جمهور خامنه ای نیروی هوایی را خودکفا کند.
خط فرضی: فیلمی نه چندان قوی که روایت درگذشت یک کودک در اوج اختلافات پدر و مادر را نشان می‌دهد، این فیلم نشان میدهد همیشه رازدار بودن مفید نیست و ممکن است به قیمت جان کودکان تمام شود.
گیج گاه: ممکن است مخاطبین خاص خودرا داشته باشد اما محتوا و حتی نتیجه گیری مشخصی نداشت!
تی تی: الناز شاکردوست که تلاش کرد با این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را کسب کند اما فیلنامه ای که می‌توانست قوی تر باشد مانع شد.
تی تی فیلمی جذاب و تا حدودی تخیلی بود که نسبت به سایر فیلم ها فروش بیشتری داشت.
زالاوا: فیلمی که قرار بود ترسناک باشد آن چنان که باید ترسناک نشد، اما به خوبی ثابت کرد تخیلات و عدم اگاهی به قیمت جان مردم تمام میشود، بهترین نقش مکمل مرد به پوریا رحیمی، بهترین بهترین کارگردانی به ارسلان امیری و بهترین فیلنامه نیز به همین فیلم رسید.
شیشلیک : طنز بودن و حضور رضا عطاران باعث شد پر مخاطب ترین فیلم جشنواره شود، فیلمی که ارزش دیدن دارد و یک درد تلخ را به صورت طنز روایت می‌کند.
روشن : روشنی عطاران در این جشنواره مربوط به فیلم شیشلیک نبود! عطاران با بازی فوق‌العاده در فیلم روشن توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کند، فیلمی که نشان داد بدقولی های مسئولین به قیمت از دست رفتن زندگی و جان مردم عادی تمام مشود.
روزی روزگاری آبادان : این فیلم به‌عنوان نخستین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ به اثری رنج‌کشیده و صادق تبدیل میکه درد و رنج انسانی ناشی از جنگ‌طلبی را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. روایت‌های زیرپوستی فیلم آن را به یکی از بهترین فیلم‌های ضدجنگ سینمای ایران تبدیل می‌کند که اگرچه داستان محدودی را برگزیده اما بدون هیچ تردیدی در روایت و پردازش بی‌بدیل آن موفق می‌شود
بی شک جشنواره امسال تحت تاثیر ویروس کرونا از لحاظ کمی و کیفی دچار افت محسوسی بود اما نکته مثبت آن برگزاری این دوره و وقفه نیفتادن در این جشنواره ملی بود.


سید شایان حسینی راد-دبیر سرویس شهری پایگاه خبری افق مشهد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی افق مشهد