شما اینجا هستید

وعده‌های مسئولین » جعفر مروارید مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی

گفت و گو اختصاصی رسانه تصویری مشهد تی وی پلاس با جعفر مروارید مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۷

-در مشهد به دنیا آمده ­اید و در این شهر زندگی می­کنید؟ خانه خودتان و خانه پدریتان در کدام محدوده است ؟!

بله من مشهدی هستم و در مشهد به دنیا امده ام. متولد سال ۵۹ هستم و تا زمان اخذ دیپلم در مشهد زندگی کرده ام اما برای تحصیلات دانشگاهی به تهران مهاجرت کردم و تا زمان اخذ مدرک دکتری در تهران زندگی کردم پس از ان به مشهد بازگشتم.

– چند فرزند دارید؟! در روز چند ساعت با آنها وقت می گذرانید؟

دارای یک فرزند پسر هستم که در مقطع پنجم ابتدایی تحصیل می کند. معمولا عصر یا شب هایی که به سینما یا تئاتر می روم تا در کنار هنرمندان باشم پسرم همراه من می اید و  با هم وقت می گذرانیم.

– در جوانی و نوجوانی پول در می ­آوردید یا از پدرتان پول تو جیبی می­ گرفتید؟ اگر کار می ­کردید نام چند نمونه از کارهایی که انجام دادید را نام ببرید؟

من در دانشگاه دولتی تحصیل می کردم لذا هزینه ای بابت تحصیل پرداخت نمی کردم هچنین در خانواده ای درس خوان و فرهنگی بزرگ شدم که درس خواندن و کتاب خوانی جزء ملزومات خانوادگی بود به همین جهت از فضای بازار بسیار دور بودم و هم اکنون هم هستم.با توجه به اینکه فهم اقتصادی ضعیفی دارم و نگاهم کاملا فرهنگی است سمت بازار نرفتم و به جهت اینکه زبان انگلیسی قوی داشتم مقاله ترجمه و چاپ میکردم لذا بخشی از هزینه های زندگی را پدرم و بخشی دیگر را از کمک هزینه هایی که دانشگاه محول می کرد و با انها چرخ زندگی را می چرخاندم.

– سمت ­هایی که تا به حال داشته اید را بازگو نمایید !؟ کدام سمت تان را بیشتر دوست داشتید؟

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، عضو هیات علمی نهاد فرهنگی در قم و تهران و نیز مدیریت های اجرایی متنوعی داشتم ولی در مجموع اگر پژوهش در جای خودش و اجرا در جای خودش باشد ترجیح می دهد در کار پژوهشی باشم

– مهمترین تفاوت اداره کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی در زمان آقای روحانی نسبت به زمان آقای احمدی ­نژاد چیست ؟

در وزارت ارشاد دولت آقای روحانی اول فکر می شود و بعد عمل، همچنین بیشتر از اینکه بخواهد در کف خیابان یا کف فرهنگ برنامه عملیاتی داشته باشد ابتدا در اتاق هایی شیشه ای شفاف سازی می کند و نقد و بررسی و مشارکت می گذارد و نیز از عقل و خرد جمعی استفاده می کندو سپس برنامه ها را عملیاتی تبدیل می کند.

– چند وقت یک بار تئاتر و سینما می­ روید؟ قبل از اینکه این سمت را هم بگیرید همین مقدار تئاتر و سینما میرفتید؟

من از دوران کودکی به سینما رفتن علاقه زیادی داشتم و همیشه به همراه دایی و مادرم به سینما هویزه می رفتم، از این رو هویزه یادآور خاطرات من است. به نظر من سینماها خیلی توسعه یافته اند. مثلا ما سینمای هویزه را داریم که فضای مرکزی شهر رو در بردارد و طبقه سنتی شهر رو پوشش می دهد. سینمای اطلس و گلشن را داریم که طبقه متوسط شهری رو پوشش می دهد و من فکر می­کنم اگر یک زمانی برسد که فیلم­ های سینما را بر اساس همین طبقات دسته بندی کنیم، یعنی یک فیلم در هر۳ سینما وجود نداشته باشد و بر اساس اقتضائات فرهنگی آن محیط باشد، مشهد محیط فرهنگی جذابی پیدا می­کند.

-به نظر شما این تقسیم بندی سینماها در سطح شهر برای شهر مشهد کافی است؟ نظرتان راجع به سالن های سینما چیست؟

سینما و تئاتر بحثش متفاوت است، ما الان سینمای ویلاژ توریست را داریم که راه افتاده است و من بازم فکر می­کنم هنوز ظرفیت فرهنگی مشهد برای توسعه سینماها دارد،زیرا مشهد یک کلان شهر است،رویدادهای مشهد طنین ملی و بین المللی خواهد داشت مخصوصا با توجه به حضور زائران خارجی و گردشگران بین المللی در ۳ ماه تابستان در مشهد نیازمند سینماهای بین الملل در شهر مشهد هستیم، نیازمند توسعه سینمای کودک هستیم، به طور کلی بیشتر از اینکه کمیت سینما افزایش پیدا کند تاکیدم بیشتر روی افزایش تخصصی شدن سینماهاست، افزایشی متناسب با نیازهای فرهنگی سینماهای بین الملل، کودک و نوجوان و غیره.

 

-آیا نیاز به احداث سینماهای خوب در حاشیه شهر مشهد (صدمتری ابوطالب) نداریم؟

 بله در آن قسمت شهر هم نیازمندم سینمای خوب هستیم، پروژه ای هم در همان حوالی مشغول راه اندازی است. فقط نکته ای که هست به نظر من سینماها باید شرایط محیطی و فرهنگی پیرامون خودشان را به هم نزنند.

-آیا سینما اطلس شرایط محیطی و فرهنگی پیرامون خودش را به هم زده است؟

من جای آن ها بودم رعایت می کردم. با خودشان هم صحبت کردم و تا حدودی رعایت هم شده است. به نظر من توازن فرهنگی را نباید بر هم زد. در عین حال به این تاکید می­کنم که باید به نیازهای جدید توجه کنیم و سطح ذائقه را توسعه بدهیم اما این توسعه باید متناسب با وضعیت محیطی باشد. البته اطلس می تواند به شرایط اقتصادی و شهری پیرامون خودش کمک کند.کمکی که اطلس به شرایط پیرامون خودش کرده جای تبریک دارد و اگر مجموعه خوب اداره بشود از مالیاتش می­تواند به رشد و توسعه اقتصادی پیرامونش کمک کند.

-آیا نیازمند سالن تئاتر بیشتر در مشهد هستیم یا خیر؟ آیا سرمایه گذاران فکر می کنند تئاتر درآمدی مثل سینما ندارد؟

اتفاقأ در این مورد من با آقای تقی زاده خامسی گفتگو کردم، که در زمینه تئاتر شهر مشهد نیاز مبرم فرهنگی به یک سالن مرکزی دارد. مثل تهران. برای مشهد به عنوان یک شهر فرهنگی و کلان شهر که دانشگاه بزرگ و مراکز آموزش تئاتر دارد و از قدیم پیشکسوتان تئاتر حضور داشتند این مجتمع امام رضا کافی نیست و ما نیازمند یک سالن مرکزی در مشهد و نیازمند همراهی سرمایه گذاران و مدیریت فرهنگی و شهری هستیم.

یک بخش درونی و یک بخش بیرونی است. تئاتر به یک انسجامی مثل گروه های سینمایی نرسیده است، اختلاف سلیقه هم در یک بستر امن به تکامل می­رسد، ما آن بستر را نداشته و اختلاف بین گروه­های تئاتری زیاد داریم. هنوز ساز و کار عقلانی که به بلوغ رسیده باشد و آیین­نامه های تثبیت شده در تئاتر نداریم، اما بچه های تئاتر جزء بچه های خوب کشور ما هستند و متن های قوی در مشهد داریم و برگزیدگان ما به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می کنند. ما در مشهد انجمن نمایش داریم اما سرمایه گذارها هنوز اطمینان پیدا نکرده اند. در سینما پروسه اقتصادی راحت تر است و مجوزها راحت تر صادر می شود ولی در تئاتر این گونه نیست.

-آیا در سینما و تئاتر مشهد ممنوع التصویری داریم؟

من نشنیده ام .چنانچه الان در همه سبک ها مشغول فعالیت هستند و چون تئاتر زنده است ممکن است در یک اجرا موردی کم و زیاد شده و تذکر داده شود، دیالوگ و گفتگو به خوبی در تئاتر ادامه دارد. این تعبیر که ممنوع التصویری داریم را فکر نمی­کنم صحت داشته باشد

-قبول دارید فیلم نامه­ های تئاتر همه خارجی است؟ فکر می­کنید این موضوع چگونه حل می­شود؟

به نظر من این فقط در تئاتر نیست و ما در کل در حوزه فرهنگ نیاز به تولید داخلی و بومی داریم و این دلیل بر این نیست که دوستان به کارهای بومی علاقه نداشته باشند بلکه بیشتر به خاطر این است که حمایت های لازم نشده است. اگر از یک جمع تئاتری حمایت لازم صورت بگیرد چرا کار بومی انجام ندهد. به هر حال ما در تئاتر بومی گرایی و توجه به تفاوت های فرهنگی زیادی داریم. تنها جایی که به جهانی گرایی مقاومت می کند تئاتر است. چون تئاتر یک عرصه تکثر فرهنگی است و به اقتضائات محیطی می پردازد. از بچه های تئاتر حتما باید حمایت صورت بگیرد.

-چرا تئاتری که از تهران میاد قیمت بلیط تغییر کرده و بالا می رود، ممکن است برای هر تئاتری در جایی مختلف این تغییر حاصل شود؟ آیا دلیل خاصی دارد؟

همین مسئله را در تهران هم داریم که اصطلاحأ به تئاتر لاکچری معروف است. تئاتر باید مردمی باشد. تئاتر از دانشکده ها و گرو های مدنی بوده است. تاریخ و هویت تئاتر ما هم مردمی بوده است و تئاتر با تم های سیاسی و اجتماعی هم مردمی بوده و مخاطبشان عموم مردم است. تئاترهای لاکچری یک پدیده جدید است. از دیدگاه خودم تئاتر رو می شود طبقه بندی کرد و بر این اساس ممکن است قیمت ها سیار باشد، اما نباید یک جریان شود که تئاتر را از مردمی بودن بیندازد و نباید اینکه تئاتر از کجا می آید قیمت ها را تغییر بدهد. حیات تئاتر به حضور سلیقه های مردم است که اگر قیمت بالا برود این جریان محدود می شود.

-چرا در مشهد بعضی تئاترها مجوز نمی گیرد؟ به طور مثال در تهران مجوز می گیرد و در مشهد خیر؟تئاترهایی در مشهد هست که برای اکران مجوز نگیرد؟

من یادم نمی آید حتی تئاترهایی در مشهد داشتیم که در تهران برگزار شده و وقتی به مشهد آمده حتی یک پلان هم اضافه شده و اسم تئاتر هم به پیشنهاد خودشان تغییر داده اند. تئاتری نبوده که در تهران مجوز بگیرد ولی در مشهد نگیرد.

یک نمونه بومی چند وقت پیش در مشهد داشتیم به نام چند مسافر که تئاتر دینی بود و کار امام رضایی و راجع به زیارت بود اجرا شد. از ابتدا باید چتر حمایتی مان را گسترده کنیم. یقینا تئاترهای خوبی متناسب با دغدغه ها و فضای فرهنگی خواهیم داشت.

-آیا تفریحات فرهنگی مشهد برای یک جوان مشهدی کافی است؟

تا حدی، ما مجتمع های خوبی داریم که می­توانند بروند خرید کنند، کتاب بخرند و بعد در همان مراکز به سینما بروند. کافه کتاب های خوبی هم داریم، ولی برای مشهد هنوز کافی نیست. من خودم به فکر گذر فرهنگ و هنر هستم، برنامه ای که وزارت خانه هم دارد، می توانیم خیابانی در مشهد داشته باشیم که نیازهای فرهنگی و هنری شهروندان را به طور مساوی و هم زمان در یک مکان فراهم کند.

-آیا یک جوان مشهدی که وضع مالی مناسبی ندارد می تواند یک تفریح فرهنگی مناسب داشته باشد؟

تو حاشیه شهر انجمن سینماهای سیار داریم که ۴۰% هزینه های بلیط معمولی می شود، ولی این کافی نیست.

مساجد هم در این بخش فعال هستند که می توانند نیازهای فرهنگی حاشیه شهر را برآورده کنند. مسجد در زمان پیامبر پایگاه همه مسلمانان بوده و علاوه بر پایگاه عبادت پایگاه فرهنگی هم بوده است. لذا نیازهای فرهنگی حاشیه شهر هیچ تفاوتی با نیازهای فرهنگی مرکز شهر ندارد.

-چرا هنرمندان و کارگردانان مشهدی مثل آقای عطاران، کیانیان، سهیلی و غیره در مشهد به فیلم سازی نمی پردازند و یک کلونی در تهران به وجود آمده است؟

این موضوع فقط محدود به هنرمندان نیست و مربوط به سیاست مداران و متفکران و پارلمان اجتماعی و غیره است. طیف کلونی قوی از مشهدی ها در تهران داریم. شاید به خاطر اخلاق مشهدی هاست که محافظه کار هستند و روحیه متفاوتی دارند و روی مشهدی بودنشان تعصب ندارند. اگر رسانه ها کمک کنند حتما در مشهد هم این اتفاق پیش می آید. خود جامعه فکری مشهد باید به این فضا کمک کند. قهرمانان خود مردم و خود اصحاب هنر هستند،که اگر به تفاهم برسند حتما این اتفاق پیش می آید.

آیا وزارت ارشاد نظارتی بر روی سی دی فروشی های شهر دارد؟ امکان فروختن سی دی های غیرقانونی وجود دارد؟

ما کمیته صیانت داریم که به صورت رندوم این کار را انجام می دهد ولی داخل مشهد نیروهای کمی داریم. البته حتما بر کیوسک ها، نگارخانه ها، آموزشگاه ها وغیره نظارت دارند. گزارش این تخلف ها با وزارت ارشاد است و از آنجا به بعد به نیروی انتظامی و قوه قضائیه ارجاع داده می شود.

-آیا برگزاری کنسرت مشهد ریشه ای حل خواهد شد؟ آیا شفاف سازی صورت خواهد گرفت؟

اجرای صحنه­ای در مشهد نسبت به قبل خیلی بهتر شده است، اما ایده آل نیست و وضعیت کمال ندارد. ما یک رشد ۳۰% ای در ۹ماهه اول سال ۹۷ نسبت به ۹ماهه اول سال ۹۶ در اجراهای صحنه­ای داشتیم و در یلدای ۹۷ هفتاد و پنج برنامه مجوز دار داشتیم،۴۰ برنامه در استان و ۳۵ برنامه در مشهد. برنامه مجوزدار برنامه­ای است که هم شئونات و هم نشاط اجتماعی را در برداشته باشد.

برای کنسرت در مشهد نیازمند حمایت از نهادهای مختلف هستیم. ارشاد متولی برگزاری کنسرت نیست. بلکه مؤسسه فرهنگی برگزار کننده کنسرت است و ما دنبال اجرای صحنه­ای کامل در مشهد هستیم. ان شا الله که کنسرت در مشهد خواهیم داشت.

-در جشنواره فیلم فجر امسال چه برنامه­ای پیش رو داریم؟

مشهد در خلأ تصمیم نمی­گیرد. ما باید با تهران هماهنگ بشویم. جلساتی با تهران در رابطه با این موضوع داشتیم که هنوز تصمیم گیری­ ها شفاف نشده است. امسال به خاطر مصادف شدن ایام شهادت فاطمیه جشنواره فیلم فجر را به جای ۱۲ تا ۲۲ بهمن، ۸ تا ۱۲ بهمن داریم. ما ۳ سینمای بزرگ و خوب داریم که این­ها می توانند به پخش این فیلم ­ها کمک کنند. جلسه نقد و بررسی با اصحاب سینما را هم در برنامه جشنواره داریم.

جشنواره فیلم فجر تنها رویداد سینمایی نیست بلکه رویداد فرهنگی،سیاسی،اجتماعی است. ایران تنها تهران نیست، بلکه به حاشیه ها هم نیز توجه باید کرد.

-آیا امکان برگزاری مستقل نمایشگاه رسانه­ های دیجیتال در سال ۱۳۹۸ را داریم؟

بله، این ایده خوبی است و من در سال آینده از این ایده استقبال می­کنم. البته این ایده بستگی به استقبال و حضور خود رسانه­ ها هم دارد و فضاهای مجازی در طول شبانه روز در زندگی ما حضور دارند.

نمایشگاه کتاب، قرآن و جشنواره فیلم فجر ۳ رویداد کلان هستند و رسانه­ های دیجیتال امسال در نمایشگاه کتاب به جذاب بودن کتاب،کتابخوانی و تجارب فرهنگی کمک کرد و این دو بال مکمل هم هستند.

-آیا امسال در نمایشگاه کتاب نیازهای دانشجویان برای کتا­ب­های تخصصی برآورده شد؟

بله کتاب­ های تخصصی بود و من هم خودم خرید داشتم و انجام دادم ولی بعضی از کتا­ب ­ها ممکن است وجود نداشته باشد، زیرا در نمایشگاه کتاب برخی ناشران تهرانی شرکت نمی کنند. لذا به خاطر همین ممکن است بعضی از کتاب­ها موجود نباشد. مشهد میزبان همه افکار و سلائق است و کاری که ارشاد در زمینه کتاب انجام می­دهد محدود به نمایشگاه نیست بلکه ما بن­های تابستانه،زمستانه و ……. داریم.

-کدام یک از نمایندگان مشهد بیشتر در حوزه فرهنگی و هنری مشهد کمک کرده اند؟

بین نماینده­ های مشهد آقای پژمان فر دغدغه های فرهنگی دارند، مخصوصأ در انجمن­های ادبی. این انتظار می­رود که همه کمک کنند که متأسفانه این موضوع بر آورده نشده است. بودجه­ های فرهنگی فقط ۱۵% دست وزارت ارشاد است، در حالی که پاسخگویی ۱۰۰% بر عهده وزارت ارشاد است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی افق مشهد