شما اینجا هستید

مدیریت شهری » حکمرانی شبکه ای در حمل و نقل شهری
نویسنده : ایمان فرهمندی - کارشناس کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل ونقل

حمل و نقل شهری یکی از پیچیده ترین حوزه های خط مشی گذاری است. برخی از وجوه این پیچیدگی به شرح زیرند:
– گستردگی مخاطبان: همه اقشار و اصناف شهروندان برای انجام سفر و دسترسی به مایحتاج زندگی به خدمات حمل و نقل شهری وابسته اند و موضوع خط مشی های حوزه حمل و نقل شهری باید جابجایی بهینه انسان و کالا در شهر، به نحوی باشد که موجب کمترین آسیب به محیط زیست و عادلانه ترین شکل توزیع و بهره برداری از منابع محدود شود.
– وابستگی حیاتی انسان ها: غیر از گستردگی، عمق این نیاز نیز قابل توجه است. بیماری کوید۱۹ با تعطیلی کسب و کارها و ممنوعیت تردد، حجم سفرهای شهری را کاهش داد. اما همزمان، موجب افزایش اختلافات خانوادگی و تماس با مراکز اورژانس اجتماعی و حتی پیش بینی کاهش بیشتر فرزندآوری شد که در کنار مسائل روحی و روانی، می تواند نشان دهنده وابستگی عمیق انسان ها به جابجایی و ارتباطات اجتماعی باشد.
– تعدد بازیگران: خط مشی های حوزه حمل و نقل همواره متأثر از تنوع و تکثر جدی ذی نفعان، شامل کاربران، مالکان و سرمایه گذاران ناوگان و زیرساخت ها، متولیان خدمات جانبی، خط مشی گذاران، مجریان و … است و این امر باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
– تنوع عرصه های خط مشی گذاری: اعمال سیاست در حوزه عملیاتی حمل و نقل، الزاماً به منزله اتخاذ آن در همین حوزه نیست بلکه ممکن است با اتخاذ برخی سیاست های اجتماعی، اقتصادی یا عمرانی اهدافی در حمل و نقل پیگیری شوند و بالعکس.
– چندنقشی و چندساحتی بودن بازیگران: احراز نقش های متعدد و متنوع توسط هر یک از بازیگران حوزه حمل و نقل نیز قابل توجه است. این موضوع نقش منافع شخصی و تأثیر آن بر اتخاذ خط مشی های بازدارنده و تأثیرگذار در این حوزه را به شدت پراهمیت می کند.
– حضور اجباری همه مردم در فرایند اجرا: مهم ترین مزیت نسبی حوزه سیاستی حمل و نقل در مقایسه با سایر عرصه های مدیریت اجتماعی و حاکمیت ملی، برای پیاده سازی حکمرانی شبکه ای حضور غیرقابل حذف عموم مردم است.
– تنوع و تغییرات نیازها: تغییرات فصلی، هفتگی، روزانه و مناسبتی در تقاضای حمل و نقل و اثرگذاری عوامل خارجی مثل شرایط جوی و آلودگی هوا بر این تقاضا، در کنار رویدادهای مناسبتی باعث تغییرات شگرف در نیازهای جابجایی مردم در شهر می شوند.
با توجه به موارد فوق و الزامات و مزایای پارادایم های نوظهور مدیریتی و خط مشی گذاری، لازم است نقش ویژه «حکمرانی شبکه ای در حمل و نقل کلان شهر مشهد مقدس» مورد توجه قرار گرفته و مدل کارآمدی برای آن تدوین و اجرا شود.

ایمان فرهمندی – کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل ونقل

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی افق مشهد