شما اینجا هستید

اجتماعی » قاتلی به اسم آلودگی هوا
نویسنده : سید شایان حسینی راد-دبیر سرویس شهری پایگاه خبری افق مشهد

کلانشهر مشهد همانند کلانشهرهایی چون تهران، شیراز، اهواز، اصفهان و تبریز با معضلی به نام آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و در ادامه روند افزایش جمعیت، افزایش شمار خودروهای شخصی و عدم تناسب خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی با شمار جمعیت، این معضل بیش از پیش رخ نمایی می کند و نفس را در سینه شهروندان به شماره می‌اندازد.

برخی از آلاینده بصورت عادی در هوا وجود دارند اما برخی دیگر از ترکیب با سایر عناصر بوجود می آیند. هر کدام از این ذرات معلق باعث آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی انسان ها و همچنین محیط زیست می شوند.

در کنار این عوامل، عدم تغییرات جوی، موقعیت جغرافیایی مشهد و وقوع پدیده وارونگی هوا(Inversion)، به معنای عدم تخلیه آلاینده‌ها با لایه‌های بالایی جو و ماندگاری در سطح هوای تنفسی که در فصول سرد سال بیشتر رخ می‌دهد شاهد تشدید آلودگی هوا در کلانشهری مانند مشهد می‌شود اما این وضعیت از تردد روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین و موتورسیکلت نکاسته که این امر مستلزم بررسی کارشناسی و جست و جوی راه حل واقعی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان این که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوای شهرهاست گفته بود: در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به شدت کاهش یافته و استفاده از خودروهای شخصی تشدید شده است اما با توجه به این که خودروها به عنوان منابع متحرک آلودگی هوا همیشه سهم بالایی را به خود اختصاص داده اند هم اکنون نیز این عامل را نمی توان نادیده گرفت یا کمرنگ دانست.

 طی ۲ سال گذشته در خروج ناوگان فرسوده شهری به دلیل برخی مسائل از جمله تحریم ها ناموفق بوده ایم در حالی که باید برای خروج خودروهای فرسوده از دایره حمل و نقل اقدام کنیم. برای مقابله با این مشکل دستورالعملهای متعدد در چنین شرایطی و با وجود تداوم آلودگی هوا برلی برخی اقدامات از سوی دستگاه‌های متولی در این زمینه انجام می‌شود.

برای مثال از جمله این اقدامات این است که به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام شده تا سوخت مایع در واحدهای صنعتی مصرف نشود و به همین دلیل کنترل سوخت مازوت در نیروگاههای مشهد نیز تحت کنترل و پایش دقیق کارشناسان قرار دارد و خوشبختانه در حال حاضر مصرف سوختی مانند مازوت در وضعیت غیر عادی قرار ندارد. 

طبق ماده ۱۷ قانون هوای پاک، اداره کل استاندارد و شرکتهای مورد تاییدش نیز باید کنترل کیفیت و معاینه فنی موتورخانه‌ها را انجام دهند که متاسفانه در این زمینه تاکنون موفقیتی حاصل نشده است. به طور کلی نیز مردم باید در فصول سرد سال در مصرف انرژی و گاز همکاری کنند تا شاهد آلودگی کمتر هوا و همچنین امکان تامین گاز مورد نیاز نیروگاهها باشیم.اما شاید جالب باشد بدانید در صورت تداوم افزایش شاخص آلودگی هوا در مشهد، کارگروه مربوطه در استانداری تشکیل می‌شود و این کارگروه که مردم آنرا به عنوان کارگروه تعطیلی مدارس می‌شناسند در روزهای دیگر وجود هم ندارد.

 مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست مجهز به ۲۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح این شهر است که از این میان ۱۲ ایستگاه متعلق به محیط زیست و یک ایستگاه هم متعلق به سازمان هواشناسی است و ۱۰ دستگاه نیز توسط شهرداری مشهد خریداری و نصب شده‌ است تا شهروندان به صورت مستقیم کیفیت هوای تنفس شده را ببیند.

 به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت  طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ شاهد کاهش غلظت آلاینده‌های هوا بودیم، اما از سال ۹۴ تا ۹۶ افزایش غلظت و آلودگی هوا را داشته‌ایم و هم اکنون این آلودگی ۳.۳ برابر حد مجاز جهانی است.متاسفانه در ایران آلودگی هوا سالانه بر بیش از ۳۳ هزار مرگ تاثیر می‌گذارد، اما همچنان تصمیم قاطعی برای مقابله با آن گرفته نشده است!

سید شایان حسینی راد-دبیر سرویس شهری پایگاه خبری افق مشهد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی افق مشهد